همه چیز جات!

تجربیاتی از گذشته!
نویسنده : - ساعت ٧:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٤
 

از دانش آموزان پنجم و ششم خواستم که به دلخواه مبحثی از علوم سال قبل را که به خاطر می آورند بنویسند. نتیجه نوشته هایشان خیلی بهتر از انتظار من بود.از خواندن نوشته های خلاصه و دوست داشتنی انها لذت بردم. بعضی ار آنها را اینجا آورده ام.

نر گس کیا نوشته است:

« برایم جالب بود که چه جوری آینه ها تصویر را بر می گردانند و بازتابش منظم و نامنظم دارند. ولی وقتی به درس آینه و بازتابش رسیدیم جواب سوال خودم را پیدا کردم. جواب سوالم این بود که وقتی آینه کج باشه بازتابش نامنظم داره. وقتی آینه صاف باشد، صاف بازتابش می شود. »

فاطمه زهرا فتحی نوشته است:

« معلم ما در یک عطر را باز کرد و روی میز گذاشت. همه بچه ها نشسته بودند. بعد از چند دقیقه سارا سیدین بوی عطر را که نزدیک ترین کس به ان بود، حس کرد و بعد از 5 دقیقه من که دورترین شخص از عطر بودم، حس کردم و نتیجه گرفتم. »

عطیه احسانی نوشته است:

« از علوم کلاس پنجم از درس آتشفشان بیشتر خوشم آمد. من فهمیدم که اتشفشان چگونه به وجود امد. سنگ ها که در کوه ها داغ می شوند بر زمین می ریزند و همه جا پر از مواد مذاب اتشفشان می شود و زلزله به وجود می آید. ما نیز در مدرسه با گچ و سیمان کوه درست کردیم و موادی در ان ریختیم و بعد آن را با آتش روشن کردیم و مانند فش فشه کمی به هوا رفت. »

هدیه عزیزی نوشته است:

« من از یک آزمایش کلاس پنجم خوشم آمد. زیرا این آزمایش درباره حس چشایی است. برای مثال یک آب شور را به یک را به دانش آموز دادیم ( البته در صورتی که چشمانش بسته بود ) سپس آب شیرین و همین طور کمی مواد دیگر و آن دانش اموز باید به محض این که آن ها را می خورد با توجه به حس چشایی باید ان طعم را بیان کنند و من از آن روز به بعد سعی می کردم که حس چشایی خود را قوی تر کنم. »

نیلوفر غفاری نیا نوشته است:

« یک بار در کلاس پنجم آزمایش رشد گیاه در خاک های مختلف داشتیم تا متوجه بشویم که گیاه در کدام خاک بهتر رشد می کند. من در خاک های مختلف گیاه کاشتم وقتی به کلاس بردم همه از شکل گیاه ها تعجب کردند و خندیدند. من هم خنده ام گرفت چون گیاه هایی که کاشتم بسیار بلند و مسخره بودند. من در این آزمایش متوجه شدم که گیاه ها در گیاه خاک بهتر رشد می کند. »

نازنین حسینی نوشته است:

« در کلاس پنجم در درس 5 ما درباره فسیل ها خواندیم و من فهمیدم که برای تشکیل فسیل ها میلیون ها سال لازم است و فهمیدم که به آثاری از بدن موجودات زنده که سال ها پیش زندگی کرده اند، فسیل می گویند و حالا من معنی فسیل را می دانم. چون بعضی ها به هم دیگر می گفتند فسیل و من معنی فسیل را در کلاس پنجم یافتم. »

ستایش صابری نوشته است:

« من درس مبارزه پنهان را دوست داشتم که در یک قسمت ان در مورد واکسن ها نوشته شده بود که واکسن ها ضعیف شده ی میکروب همان بیماری هستند و وقتی ما واکسن می زنیم بدن ما در مقابل آن نوع بیماری مقاوم می شود و من این جمله را یادم مانده است.

رها طبسیان نوشته است:

« من در علوم پارسال درس سنگ رسوبی را خیلی دوست داشتم زیرا باعث شد که من متوجه شوم ساختار سنگ های رسوبی چگونه است. من فهمیدم که سنگ های رسوبی از رسوبات داخل دریا ساخته شده. این رسوبات روی هم انباشته شده و به ته دریا می رود و وقتی سفت و محکم شد، سنگ رسوبی پدیدار می شود. »

شقایق یونسی نوشته است:

« ما در کلاس پنجم یک آزمایش انجام دادیم که اسم این آزمایش بود آزمایش فسیل. ما فهمیدیم که فسیل قسمتی از بدن جانداران مرده است که روی سنگ های رسوبی باقی مانده. ما این ازمایش را در کلاس روی خمیر بازی انجام دادیم و من خیلی خوشم امد. »

 

همه نوشته ها به همین اندازه شیرین، صمیمی و دوست داشتنی بوده اند. متاسفانه نمیشد که همه را بنویسم.